مجله صنعتی

مجله صنعتی

معرفی کالاهای صنعتی دیزل ژنراتور،ترموود،جت گروتینگ واختلاط عمیق خاک؛تصفیه فاضلاب؛پکیج تصفیه آب و فاضلاب،کانکس،ساندویچ پنل
مجله صنعتی

مجله صنعتی

معرفی کالاهای صنعتی دیزل ژنراتور،ترموود،جت گروتینگ واختلاط عمیق خاک؛تصفیه فاضلاب؛پکیج تصفیه آب و فاضلاب،کانکس،ساندویچ پنل

· شیر صافی(فیلتر دار) برنجی چیست؟


به نام خدا

 

·       شیر پکیجی فیلتر دار 3/4 اینچ

شیر صافی دار

شرکت ارساو والو از سال 1385 به عنوان یکی از بزرگ تولید کننده های شیر فیلتر دار پکیجی ۳/۴ اینچ فعالیت می کند. از خصوصیات بارز شیر فیلتر دار برنجی آرساو می توان به جنس بدنه برنجی و جنس استیل فیلتر آن و همچنین استحکام و کیفیت فیلتر اشاره کرد.

 تولید شیرآلات برنجی با وزن، دبی استاندارد و کیفت بی نظیر، ویژگی محصولات این شرکت است. یکی از محصولات بسیار کاربردی این شرکت، “شیر یکسر مغزی فیلتر دار” است که به دلیل کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب، برای استفاده در انواع سیستم های تاسیساتی از جمله استفاده در ورودی انواع فن کوئل ها و پکیج های شوفاژ دیواری مورد استفاده قرار می گیرد.

·       شیر صافی(فیلتر دار) برنجی

به منظور کاهش ذرات معلق موجود درون آب، از فیلتراسیون و یا صافی آب استفاده می گردد. این صافی ذرات معلق موجود در آب همچون شن، ماسه، گل و لای و را می گیرد و آبی تمیز را به سمت شوفاژ، پمپ و پکیج هدایت می کند.

از ویژگی های بارز شیر فیلتردار برنجی آرساو می توان به دسته فلزی، مهره روی اورینگ با قابلیت آب بندی مجدد، سازگار با آب، روغن، نفت، گازوئیل اشاره نمود. همچنین این نوع شیر قابل استفاده با لوله های پلی اتیلن، لوله های سبز یا چند لایه، کلکتورهای گرمایش از کف و پکیج می باشد. کیفیت و قیمت مناسب شیر برنجی فیلتر دار آرساو یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب این محصول نسبت به محصولات مشابه آن است.

شیرصافی دار پکیجی

در زمان نصب پکیج های شوفاژ دیواری قبل از ورود مسیر برگشت رادیاتور ها به داخل پکیج، معمولا از صافی های برنجی به همراه شیر استفاده می شود؛از آنجایی که با نصب این نوع شیر دیگر نیازی به نصب دو قطعه و استفاده از نوار تفلون جهت آب بندی وجود ندارد،شیر صافی دار پکیجی به افزایش سرعت و سهولت در اجرا بسیار کمک می کند؛

عدم استفاده از شیر فیلتر دار مشکلاتی همچون کاهش گرمای رادیاتور، سر و صدای پکیج، کاهش گرمای آب گرم مصرفی و سرد و گرم شدن آب در پکیج را به همراه دارد.

شیر و سه راه صافی پکیجی ارس والو جهت جدا کردن قطعات جامد همراه با جریان سیالات برای جلوگیری از وارد شدن صدمه به سیستم لوله کشی و تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد آن جهت جداسازی مواد زائد مخلوط در آب و بخار و سیال از جمله خوردگی ها ، تکه های جوش ، تکه های گسست ها و واشرها است.

استفاده از این محصول در سیستم لوله گذاری و تاسیسات ، از صدمه دیدن سایر قطعات از جمله پمپ ها ، دستگاه های اندازه گیری ، شیرآلات ، ادوات تنظیم کننده و جلوگیری می کند. همچنین نصب صافی ها در تجهیزاتی مانند پرس ها ، موتورها و سردکننده ها، لازم است .

·       مشخصات فنی شیر پکیجی فیلتر دار آرساو (ارس والو)

شیر سایز ½ اینچ، وزن ۲۶۵ گرم، فشار کاری ۱۵ بار

شیر سایز ¾ اینچ ۳۹۳ گرم، فشار کاری ۲۰ بار

شیر صافی دار

·       استفاده از شیر صافی در پکیج

با توجه به وجود مواد زائد فراوان در سیستم های لوله کشی پکیج های شوفاژ خانگی وجود صافی برنجی جهت حفظ سلامت پمپ پکیج نقش مهمی را ایفا می کند.

نحوه نصب شیر صافی پکیج یا همان صافی برنجی در پکیج می بایست در مسیر برگشت از رادیاتور و قبل از پمپ نصب گردد.

با توجه به اینکه شیر صافی برگشت پکیج محل جمع شدن آشغال های زائد در سیستم می باشد پس می بایست بصورت دوره ای هرچندوقت یکبار نسبت به تمیز کردن و پاکسازی آن اقدام فرمائید.

·       صافی برگشت پکیج

صافی برگشت پمپ پکیج یا (Strainer)یا صافی پکیج وسیله‌ای است که در مسیر برگشت رادیاتور در زیر پکیج دیواری و قبل از ورود آب رادیاتورها به پمپ و پکیج نصب می‌گردد و باعث می‌شود پس از خروج آب از رادیاتورها و قبل از ورود آب به پکیج توسط صافی که در Strainer وجود دارد ذرات معلق آن در داخل صافی باقی مانده و آب بدون جرم و شن و ماسه داخل پکیج دیواری برود.

بسیاری از رادیاتورهای گرمایش به علت کیفیت پایینی که دارند در اثر مرور زمان، فلزات و مواد داخلی آن از داخل رادیاتورها کنده شده و در مسیر حرکت آب قرار می‌گیرند و به داخل مبدل یا شیرآلات و شیلنگ‌های رفت و برگشت پکیج یا قطعات پکیج دیواری می‌روند و آسیب‌های جدی به پکیج می‌زنند.

وجود شن و ماسه در داخل مسیر لوله کشی پکیج در هنگام ساخت و ساز ساختمان که در بسیاری از مواقع حتی با شستشوی مدار نیز بیرون نمی‌آیند و در اثر مرور زمان از مسیر لوله کشی کنده شده و به داخل پکیج می‌روند. راه حل آن استفاده از صافی پکیج (Strainer)در مسیر برگشت پمپ می باشد.

·       ویژگی‌های یک صافی برگشت پکیج خوب چیست؟

·       برنجی باشد.

·       قطر آن در همه‌ی قسمت‌های صافی کمتر از۴/۳ نباشد.

·       فیلتر صافی پکیج (فیلتر داخلی) محکم و با کیفیت باشد.

·       فیلتر داخلی صافی پکیج نه آنقدر ریز باشد که سریعا پر شود و نه آنقدر درشت باشد که شن و ماسه و سنگ ریزه را به راحتی از خود عبور دهد.

·       درپوش باز و بسته کردن فیلتر، به راحتی باز و بسته شود زیرا این درپوش در بسیاری از اوقات توسط مصرف کننده باید باز و تمیز شود لذا باید به راحتی و با یک آچار معمولی باز شود.

ایرادات وارد شده بر پکیج، به دلیل عدم استفاده از صافی پکیج یا پرشدن فیلتر آن:

۱- گرمای رادیاتورها و مسیر گرمایش کم می‌شود

۲- صدا در پکیج بوجود می‌آید (صدای پکیج در بسیاری از مواقع به همین دلیل است.)

۳- در پکیج دو مبدله، گرمای آب گرم مصرفی کم می‌شود

۴- در پکیج دو مبدله، آب گرم مصرفی سرد و گرم می‌شود

زمان تعویض فیلتر و صافی برگشت پکیج

زمانی که که آب‌های املاح دار در مسیر لوله‌های پکیج قرار می گیرند و به وسیله شعله پکیج حرارت می بینند سبب ایجاد رسوب در پکیج و افزایش ضخامت رسوب در دیواره‌های پکیج می گردد. به همین علت است که پکیج برای تأمین آب گرم مصرفی به انرژی بیشتری نیازمند است. ادامه داشتن این مشکل سبب سوراخ شدن پمپ می‌شود. همچنین آب گرم به آرامی در مسیر لوله‌ها جریان پیدا کرده و  قبل از رسیدن به مسیر شیر آب گرم مصرفی آب دوباره سرد خواهد شد.

اگر به صورت مداوم از اسیدهای قوی مانند جوهر نمک استفاده شود، سبب خوردگی لوله ها خواهد شد. پس بهترین روش، استفاده از فیلتر و صافی برگشت پکیج در مسیر جریان آب خواهد بود.

نکته مهم این است که صافی ها باید به صورت دوره ای بازدید و تمیز گردند . در غیر اینصورت مواد زائد انباشته شده جلوی جریان آزاد سیال را می گیرد و در نتیجه موجب افت فشار و عملکرد می شود

 

v  شیر آلات دریچه ای

شیرهای دریچه ای از ایمن ترین شیرآلات مورد استفاده هستند که به طور معمول برای بستن جریان آب اصلی و بستن خط شاخه استفاده می شوند. این شیرها برای برقراری جریان باید کاملا باز و برای متوقف کردن جریان آب باید کاملا بسته باشد. از نظر سیستم داخلی هم این شیرها یک توپک با سوراخی در میانش دارند که با یک دستگیره خارجی از نوع اهرمی کنترل می شود.

v  شیر یک طرفه دریچه ای (Brass swing check valve)

شیر یک طرفه دریچه ای برنجی از برگشت سیال سیستم جلوگیری می کند. به طور کلی در سیستم های حامل سیال، استفاده از این شیرها، برای جلوگیری از برگشت سیال بسیار اهمیت دارد زیرا این موضوع می تواند باعث ایجاد اختلال در کل سیستم شود. این شیر در مواردی مانند چاه ها که آب را به تراز ارتفاعی بالاتری هدایت می کنند زمانی که پمپ کار نمی کند از برگشت آّب به پایین جلوگیری می کند زیرا اصلی ترین خطر در این موارد معکوس کارکردن پمپ و درنتیجه سوختن آن است.

شیر یک طرفه ی برنجی در سایزهای مختلف از نیم تا 3 اینچ موجود بوده و تحمل بارهای مختلف تا 16 اتمسفر را دارد. یکی از مزیت های مهم شیر یک طرفه برنجی امکان تعویض راحت زبانه ی شیر بدون باز کردن هیچ گونه پیچ و مهره ای است.

v  محدوده کاربرد شیر های دریچه ای

در فاضلاب،شبکه توزیع،تصفیه خانه آب،آب آشامیدنی،کشاورزی وتأسیسات خانگی و صنعتی و... کاربرد دارد.

v  نحوه ی عمل شیر درچه ای

ü   جلوگیری از برگشت آب در محدوده فشار مجاز کاری

ü   بازشدن دریچه آب با فشار ورودی موردنظر با تنظیم محل وزنه

حداکثر دمای کاربردی برای سیال های خنثی به دو دسته تقسیم میشود که عبارتند از:

آب بند لاستیکی تا 70 درجه سانتیگراد.

آب بند فلزی تا 120 درجه سانتیگراد.

v  روش نصب و بهره برداری شیر یکطرفه دریچه ای اهرم وزنه ای

1 .بصورت افقی، مایل و عمودی قابل استفاده است .

2 .شیریکطرفه خودکار با رعایت جهت جریان آب که با علامت پیکان روی بدنه مشخص شده است نصب میگردد.

3 .به منظور جلوگیری از ورود اشیاء و اجسام خارجی به داخل خطوط لوله و داخل شیر از صافی مناسب استفاده نمایید.

4 .برای اتصال فلنج شیر از واشر آب بندی مناسب و پیچ و مهره های استاندارد استفاده شود.

5 .جهت جلوگیری از بروز صدمه به شیر ، نگهداری در محل های سرپوشیده و مناسب قبل از نصب ضروری است.

ضمناً برای جابجایی شیر از وسایل مناسب استفاده شود و از پرتاب آن جداً جلوگیری بعمل آورید.

v  شیر خودکار دریچه ای

شیرهای خودکار مزایای بسیار مهمی دارند. برای مثال در برابر فرسایش و رسوب مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.

از انواع شیر خودکار می توان به شیر خودکار درچه ای UPVC  اشاره نمود.

شیرخودکار دریچه ای UPVC همانند شیر توپی عمل می کند.با این تفاوت که به جای توپ دارای یک صفحه می باشد که به بدنه لولا شده است.

شیر خودکار دریچه ای اغلب در سایزهای ۳ اینچ مورد استفاده قرار می گیرد.

برای استفاده و جلوگیری از برگشت آب جهت مصارف صنعتی و آبیاری استفاده میگردد.

شیرخودکار دریچه ای UPVC نسبت به سایر شیر خودکار های دیگر از افت فشار کمتری برخوردار می باشد و با کمترین فشار نیز باز می شود.

در هر شرایطی می توان از شیر خودکار دریچه ای استفاده نمود حتی به صورت عمودی.

لوله‌ها و اتصالات UPVC  تقریباً نصف وزن آلومینیوم و یک ششم وزن فولاد را دارند و نسبتا سبک هستند به همین دلیل حمل و نقل و نصب آسانی دارند. این امر موجب کاهش هزینه‌های حمل و نقل می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.